Arbeta med hästar utomlands

Snart har jag spenderat 5 veckor här i England och trivs verkligen hur bra som helst, ångrar verkligen inte mitt beslut om att flytta och skulle verkligen vilja rekommendera fler till att våga prova!

 

Det finns olika vägar att gå för att hitta jobb inom hästbranschen utomlands, dels via kontakter men även genom annonser och hemsidor såsom yardandgrooms.com . Jag kom i kontakt med Nick genom Yogi Breisner som hjälpte oss när vi köpte Nero, för mig kändes det otroligt bra att hitta jobbet genom kontakter då jag personligen tyckte att det kändes tryggare att få höra från någon man litar på att det är ett bra ställe med schyssta människor. Men jag vet ett flertal andra ryttare som har hittat sina jobb genom annonser och som är jättenöjda så inget av alternativen behöver vara fel. Däremot skulle jag rekommendera att hur som helst höra sig omkring för att få fler människors åsikter om stället man är intresserad av att åka till.

 

Att åka och provjobba under en kortare period tror jag kan vara otroligt bra för att få känna sig för och se om man kan tänka sig att flytta dit, själv valde jag att inte göra det då jag hade fått väldigt goda rekommendationer om Nick och kände därför inte att det var nödvändigt för mig. Hade jag däremot hittat arbetet genom en annons hade jag garanterat åkt hit för att prova på först!

 

Om man funderar på att åka iväg utomlands och arbeta måste man vara beredd på mycket hårt arbete och långa dagar. Att arbeta med hästar är inte direkt ett 9-17 arbete utan allt som oftast blir det jobb från tidig morgon till sen kväll. Det är även vanligt att det råder en sorts hierarki i stallarna och man får alltså arbeta sig uppåt. Dock anser jag inte att man ska tåla hur mycket som helst utan man ska ändå våga kräva bra arbetsförhållanden samt att man behandlas på ett bra sätt.

 

Det är ingen idé att åka iväg och tro att man ska tjäna massor av pengar utan det är mycket jobb för lite pengar. Jag som har två hästar med mig arbetar av en del av min kostnad och är lyckligt lottad att ha snälla föräldrar som gör detta möjligt för mig. Jag ser detta som en utbildning då jag i framtiden vill driva mitt eget tävlingstall och försöker lära mig så mycket som jag bara kan.

 

Våga prova att klara dig själv i ett främmande land, det kan öppna många nya dörrar för dig, och du kommer att utvecklas otroligt mycket som person. Personligen så var det här mitt bästa beslut någonsin och om du är intresserad av att åka väg utomlands och vill ha tips eller råd så är du mer än välkommen att kontakta mig!

 

 
Tävlingsplatsen i Normandie, Frankrike där VM kommer hållas nästa år, var där tillsammans med Nick, Tiana, Amanda & Hannah och kollade på testtävlingen förra veckan, otroligt lärorikt och njuter av alla möjligheter som flytten har inneburit för mig!
 

Kommentarer
Postat av: Tilda

Gud vad häftigt att jobba i England!
Hur kom det sig att du bestämde dig för det? :)

Förresten, Om du är intresserad av ett bloglovinbyte så kan du väl bara höra av dig? :)
KRAM!

Svar: Ja, det är verkligen en stor chans att vara här!
Jag har under flera år pratat om att flytta utomlands och arbeta med hästar men har inte haft möjlighet tidigare pga. skola. Men eftersom jag vill hålla på med hästar och fälttävlan på heltid var en flytt utomlands även nödvändig då sporten är för liten i Sverige...

Jag har inte bloglovin så vet tyvärr inte vad ett bloglovinbyte är för något! ;-)
sandbergeventing.blogg.se

2013-08-21 @ 11:46:09
URL: http://tildaedin.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0