En måndag på Chescombe Farm

Vi har haft fullt upp här på Chescombe idag, även om vi idag fick lite extra arbetskraft i form av Aimee som är här och arbetar måndag-fredag den här veckan. Som alltid så börjar dagen klockan 7 med fodring, mockning och sopning av stallarna innan frukostpaus.

 

Idag fick jag äran att rida en utav mina favoriter här på gården – Cosmic Order aka Cosmo, en 6-årig valack som är tävlad t.o.m. Novice (CNC*). Därefter blev det lite stallarbete innan det var dags för att packa lastbilen för att åka och hoppträna, med oss hade vi fyra hästar, två av Nicks samt mina två. Även om vi såklart hopptränar hemma så är det toppen att kunna åka iväg och träna någon annanstans ibland för att se hur hästarna beter sig på bortaplan. Båda mina hästar sig superbra men dagens guldstjärna måste jag ge till Nero!

 

Vi bytte förra veckan bett från ett Nathe tvådelat gummipelham till ett vanligt tredelat från Sprenger då han har blivit lite tjafsig och svårsvängd på pelhamet och fokus ligger nu på att hitta en jämn rytm både före och efter hindren så att han inte drar iväg då det är en stor häst med mycket energi och power och oj vad han hoppar när jag lyckas hålla en jämn rytm! Wow, vilken häst jag har! Jag får hålla hårt i honom, Nick försöker varje dag få mig att byta honom mot någon av hans hästar...

 

På onsdag åker vi och terrängtränar och ska prova lite olika bett på Nero då, risken är att han blir alldeles för stark i terrängen på ett snaffle. På söndag blir det tävlingspremiär här i England för mig, då åker vi till Wellington där jag kommer rida Pre Novice på båda hästarna vilket jag verkligen ser fram emot. Det blir även Rios första tävling för i år så han kommer nog vara väldigt laddad! :))

 

 
Cosmic Order och Nick
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0