Hacking day

Nu är jag så gott som klar för dagen, ska bara gå ner om en stund och kvällsfodra samt sätta på stallbandage på mina hästar osv.

 

Det blev en lång dag idag, de flesta hästarna hade ”hacking out” på schemat och så även mina. Hacking out innebär att vi rider ut, dock inte i skog och på småvägar som de flesta gör i Sverige utan på asfalt i skritt och trav. Detta är superbra för att stärka hästens senor och ligament även om det kan bli lite långtråkigt för oss ryttare efter ett antal hästar! ;-) Värt att tänka på är att det dock att asfalten kan bli hal, våra hästar har s.k. ”road nails” för att undvika att de halkar. Road nails är som en liten minibrodd i trakterna som alltid sitter i, hästarna kan dock broddas som vanligt då dessa inte sitter i de vanliga broddhålen.

 

Annars har vi roat oss med mockning, sopning, smörjning, ta hand om hovslagare och equiterapeut osv. Slutade sedan dagen med att rida ett 8-årigt sto som är här på försäljning. En riktigt fin häst men som har mycket temperament och egen vilja, ett riktigt sto med andra ord!

 

Har nu på kvällen varit iväg på Tesco för att handla lite mat. Gården här har verkligen ett fantastiskt läge med ca 10 min till ett stort köpcentrum och tågstation. Tesco är en gigantisk mataffär med flera våningar som har öppet dygnet runt. Brukar även köpa med mig en stor Chai Latte från Costa när jag är där så nu vet killen som jobbar där precis vad jag vill ha när jag kommer, hehe.

 

Om ni vill se lite bilder på gården jag befinner mig på kan ni kika in på http://gauntlett.me.uk

 

 
Vyn från galoppbanan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0