Tävling i Wellington

Har varit fullt upp här på gården de senaste dagarna och igår var det dags för min första tävling här borta i England. För att få med alla hästarna fick vi ta en lastbil och en transport och åkte härifrån kl. 5.15, dock så blev det uppstigning klockan 3 för att fodra, mocka och fixa iordning hästarna innan avfärd.

 

Är jättenöjd med båda hästarna men mindre nöjd med min egen insats på Nero. Fick 59 % i dressyren på honom, han skötte sig bra men jag slarvade med vägarna och var allmänt passiv inne på banan vilket såklart resulterade i låga poäng. Provade att hoppa honom på vanligt tränsbett i hoppningen men tyvärr så blev han alldeles för stark, hoppade dock nolla men fick 12 tidsfel då jag missade startsignalen och red runt ett tag innan Nick ropade att jag kunde starta, förvirrade svensken, hehe! Bytte till ett waterford-bett i terrängen och han var fortfarande stark även om det blev lite bättre. Fick tyvärr två utspringningar på hindret ner i vattnet vilka jag själv får ta på mig, första gången hade jag för lite med ben och gjorde då en alldeles för liten volt vilket resulterade i en anridning som inte riktigt var fair… Annars hoppade han fint hela banan så jag är som sagt nöjd med min fina häst men grämer mig lite över min egen ridning.

 

Det var en väldigt hektiskt dag, hann gå nästan hela terrängbanan en gång samt hoppningen en gång och fick sedan skynda mig för att rida fram under ca 15 min till dressyren, därefter var det bara att byta utrustning och sedan skynda till hoppbanan och likaså efter hoppningen var det bara att byta utrustning och ge sig iväg mot terrängframridningen. Väl där säger stewarden till mig att jag saknar en grön lapp på hjälmen som man måste ha för att få starta terrängen i England så de fick hålla i Nero medan jag sprang till sekretariatet för att få min hjälm kollad och sedan få den gröna lappen ditsatt. När jag sedan kommer i mål med Nero kommer Belle (Stallchefen) och säger att jag ska rida min dressyr på Rio om 15 minuter!!! Tack och lov hade de gjort i ordning honom så jag hann rida fram i alla fall 10 minuter, annars brukar jag rida honom tidigt på morgonen + rida fram ca 1 h eftersom han lätt blir spänd så förutsättningarna var inte de bästa. Men Rio skötte sig så bra och fick 72 % i dressyren samt nollade hoppning och terräng och slutade därmed 2:a. Det var så roligt att vara ute i terrängen med honom igen, detta var nämligen hans första tävling för i år och han var precis så fantastiskt som jag minns honom. Har aldrig ridit en bättre terränghäst och han gör allt så himla enkelt!

 

Ser fram emot nästa tävling om två veckor och hoppas att jag då har lite bättre koll än vad jag hade igår, kände mig ganska vilsen men var glad över att ha Nick, Belle, Sam och Emma med mig, annars vet jag inte hur det hade gått, haha! Var stor skillnad mot att tävla i Sverige, standarden kändes mer som en internationell tävling och det var hur många hästar och ryttare som helst. Största skillnaden tyckte jag dock var tempot på allting, red dressyr, hoppning och terräng x2 på mindre än 4,5 h så det var ganska så stressigt men jag tror att man vänjer sig till slut!

 

 
Min fantastiska lilla häst <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0