Vintern är på ingång...

Nu är tyvärr sista tävlingen gjord för i år en vinter full av träning väntar, men först blir det lite välförtjänt vila. Sista helgen i oktober spenderade vi fyra dagar i Yeovil, sydvästra England på en tävlingsplats som heter Aldon. Med oss hade vi tre hästar – Två av Nicks hästar som gick CCI1* och så Nero som debuterade internationellt (CIC1*). Red dressyren på fredagen vid lunch som tyvärr inte blev någon höjdare, kändes väldigt fin på framridningen och väl inne på banan blev det väl några ljusglimtar men många missar, som omslag i förvända galoppen osv. Resultatet blev 55,3 straff som placerade oss i mitten av dem drygt 60 startande.

 

Blev sedan sjuk under ryttarmötet på fredagskvällen och fick gå raka vägen till sängs efter det. Sov sedan nästan enda fram till min hoppstart vid tvåtiden dagen därpå, var vaken några kortare stunder under morgonen/förmiddagen. Känslan i hoppningen var hyffsad, hade två ner. Ena pga. att jag gav honom en dålig distans och kom lite för nära och det andra var egentligen lite mer ett slarvfel, han kunde ha lyft lite bättre på benen. Jag tror att han blir nonchalant då hoppningen i 1*-klass är 115, han har ju hoppat 135 hoppningar tidigare så troligen tycker han att det är lite små hinder… Men vi får helt enkelt träna mer över vintern och komma tillbaka starkare nästa år.

 

Terrängen red jag på söndagsmorgonen och Nero var så himla fin! Han går från klarhet till klarhet och känns som om han blir allt säkrare i terrängen. När vi köpte honom hade han ju bara gått fälttävlan en halv säsong och var väldigt vinglig och valpig i terrängen. Nu kändes det verkligen som om han börjar ta tag mer i hindren och letar efter nästa. Gick straight på alla linjer och inget kändes egentligen speciellt svårt. Så jag var mycket nöjd med min lilla (stooora) häst när jag kom i mål om än väldigt trött då inte hade fått i mig mycket mer än någon frukt sedan torsdagskvällen pga. att jag hade mått så dåligt. Även Nick var väldigt nöjd och han såg i princip alla hinder då han fick åka runt med TD’n på en side by side ATV och efter den rundan har vi bestämt oss för att försöka kvala Nero till YR-EM nästa år. Vore väldigt skönt att ha två hästar på mästerskapsnivå då det är hästar och allt kan såklart hända. Min plan var från början att satsa mot EM nästa år med bara Rio och få Nero klar för EM 2015, men han har utvecklats så fint så det känns inte som ett allt för högt mål. Sedan finns det så bra tävlingsmöjligheter här i England så det ska nog kunna gå!

 

Nu väntar faktiskt en vinter hemma i Sverige för min del då jag har bestämt mig för att åka hem ett par månader. Båda hästarna kommer att stanna här medan jag är hemma under november-december. Jag åker sedan tillbaka i januari för att hinna komma igång ordentligt tills tävlingarna börjar i början på mars. Trivs jättebra här men saknar allt och alla där hemma så blir skönt att komma hem ett tag och ha lite ledigt från hästarna. Nero vilar dessutom nu och har gjort det sedan Aldon, han går bara i hagen och tar det lugnt, ska om någon vecka börja ridas ut på vägarna (hacking) i ett par veckor och sedan kommer Nick att rida honom åt mig. Rio är ju konvalescent och går endast i skritten för tillfället, han får dock börja skrittas uppsuttet i slutet på november så Nick kommer även att sätta igång Rio åt mig. Men för att inte jag ska längta ihjäl mig allt för mycket efter mina hästar kommer jag flyga över några gånger under vintern, träna lite och ev. göra några hopp- och dressyrtävlingar.

 

Nu på onsdag rullar jag mot Sverige igen, har då tillbringat exakt fyra månader här! Stannar sedan ett par dagar i Skåne för Team-JYR träff. Ska bli så kul att träffa alla från teamet igen, inte minst Piia och Janne. Kommer aldrig kunna tacka dem nog för hur mycket de har hjälpt mig. Jag hade aldrig varit där jag är idag utan deras hjälp!

 
Janne och jag under junior-SM 2012, han och Piia var med och stöttade från första dagen fram till sista vilket resulterade i ett SM-silver!
 
 
Fina, fina Nero i sin CIC1* debut på Aldon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0